تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است کلاهبرداری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی با ترفند پیش فروش خودرو یک بانک خصوصی دیگر تعیین‌تکلیف می‌شود ثبات نسبی بازار ارز با وجود ۷ شوک سیاسی در یک سال اخیر پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | روند نزولی قیمت در بازار طلا ادامه دارد؟ پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | آیا بازار سهام صعودی می‌ماند؟ دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سایت بانک مرکزی حذف شد توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در مشهد امروز و فردا هم ادامه دارد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) بورس سبز، اما کم‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) نامه نماینده مردم مشهد در مجلس به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به زنان شاغل پرداخت شود افزایش مصرف برق هم‌زمان با افزایش دمای هوا در کشور
سرخط خبرها

حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان

  • کد خبر: ۲۲۶۹۵۶
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان
جوامع از گذشته تاکنون با تاکید بر این مهم که راه‌های رفته و نرفته و تجربیات پیشینیان تا چه میزان می‌تواند کلید راه باشد، به دنبال حفظ و نگهداری حافظه تاریخی خود بوده اند.

اهمیت آنچه بر گذشتگان رفته، در برهه‌های مختلف زمانی منجر به اشکال گوناگون ثبت و انتقال وقایع و روایات شده است. جوامع از گذشته تاکنون با تاکید بر این مهم که راه‌های رفته و نرفته و تجربیات پیشینیان تا چه میزان می‌تواند کلید راه باشد، به دنبال حفظ و نگهداری حافظه تاریخی خود بوده اند و تجربه زیسته ما نشان می‌دهد، پیشرفت و سرعت حرکت به سمت اهداف متعالی در فضایی قابل دستیابی است که افراد از این حافظه‌های ارزشمند خود در تصمیم گیری هایشان بهره برده اند.

در دنیای کنونی نیز با اهمیت یافتن موضوع دانش به عنوان مفهوم کلیدی موفقیت، حفظ و نگهداری و البته امکان دسترسی مناسب به انبوه دانشی که در لابلای زمان در حافظه سازمان‌ها به جا مانده؛ دو چندان شده است. در حال حاضر مدیران و سازمان‌ها می‌دانند و باید بدانند که گردآوری، ثبت و در دسترس قرار گرفتن دانش و اقدامات گذشتگان، کلید راه پیشرفت آن هاست. از این رو برای مدیریت بهتر منابع فکری، حافظه سازمانی میبایست خلق شده و توسعه یابد. در واقع زمانی که یک کارمند فضای سازمان را ترک می‌کند، کلیه دانشی که وی اندوخته کرده از سازمان خارج می‌شود که برای حفظ چنین دانش پنهانی باید به گردآوری و ثبت این معلومات پرداخت.

همچنین مفهوم سرعت، موضوع مهمی است که اهمیت حافظه سازمانی را بیش از پیش می‌کند. حافظه سازمانی با شکل دادن یک ذهنیت مشترک که مجموعه‌ای از اطلاعات، قوانین، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، ساختار سازمانی است؛ به افزایش سرعت در سازمان‌ها کمک کرده و از اتلاف زمان جلوگیری کند. همچنین وجود انبوه اطلاعات موجود، اهمیت سهولت دسترسی را دوچندان می‌کند؛ افراد باید بدانند چگونه از میان انبوه اطلاعات به موارد مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. حافظه سازمانی همچنین به بخشی از اطلاعات پرداخته و آن را ثبت می‌کند که گا‌ها غیر ملموس‌تر و ناشناخته‌تر است.

همچنین باید تاکید کرد، بدیهی است سازمان‌ها هرچه بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشند، حجم داده‌ها و اطلاعات ان‌ها نیز بیشتر است و تجمیع و نگهداری داده‌های ان می‌تواند از پراکندگی جلوگیری کرده و ریسک فراموشی را پایین بیاورد. چرا که حافظه سازمانی امکان فراگیری و بهبود دائمی فرآیند‌ها را فراهم می‌آورد.

شهرداری‌ها نیز از گذشته تا کنون به عنوان یک ابر سازمان، نقش مهمی در تغییرات سیما و منظر شهری داشته اند؛ تغییراتی که شامل حوزه‌های مختلفی، چون شهرسازی، عمران، خدمات شهری و .. شده و با هویت شهر پیوند دارند؛ لذا اهمیت ثبت و حفظ فرایند این تغییرات در طول ادوار گذشته موضوع قابل توجه و مهمی است که می‌تواند به صورت همزمان هویت شهر را نیز حفظ کرده و اسناد جاری را نیز برای آیندگان حفظ کند.

چنانچه باید تاکید کرد حفظ این حافظه هویتی نیز بخش مهمی از وظایف شهرداری است که با ثبت آن خدمت دیگری برای شهروندان خواهد بود. تجربه خطا‌های گذشتگان و آنچه منجر به پیروزی و یا شکستشان شده است می‌تواند نقشه راهی باشد که ریسک انجام خطا‌ها و تکرار آنها را پایین آورده و نتایج بهتری را در حوزه‌های مختلف رقم بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->